Toimintaani ohjaavat arvot
- maijahelenius
- 31.3.
- 2 min käytetty lukemiseen
Yritystoimintaa aloittaessa pysähdyin tutkailemaan omaa arvomaailmaani. Tällä kertaa siitä näkökulmasta, minkälaiset asiat olisivat minulle yritystoiminnassa kaikkein tärkeimpiä. Minkälaisten asioiden varaan haluaisin rakentaa työelämäni?
Yrittäjänä arvomaailma on osa markkinointia; minun on osattava kertoa myös muille, minkälaisten asioiden varaan toimintani perustuu ja mistä elementeistä oman toimintani kivijalka rakentuu. Ihmiset antavat tänä päivänä palvelua ostaessaan painoarvoa myös sille, minkälaista arvomaailmaa palveluntuottaja edustaa.
Markkinointia tärkeämpää on työhyvinvointi. Tilanteet, joissa henkilön oma arvomaailma on ristiriidassa työpaikan arvomaailman kanssa, aiheuttavat eettistä kuormitusta. Työterveyslaitoksen mukaan eettinen kuormitus heikentää työkykyä ja työssäjaksamista. Kuka haluaisi tällaiseen ristiriitaan varsinkaan omassa yrityksessään?
Henkilökohtainen minäni ja työminäni eivät ole täysin sama asia. Vaikka teen työtä omana itsenäni, rooleissa on eroja. Tai ehkä pikemminkin niin, että rooleissa painottuvat erilaiset puoleni. Käytännön eroista huolimatta arvomaailma kummankin roolin taustalla on sama. Jotta arvot toimisivat työelämässä oikeasti työtä ohjaavina tekijöinä, eivät vain kauniina sanoina paperilla, arvojen lista ei voi olla loputon. Kaikista elämääni ohjaavista arvoista yritystoimintaani ohjaaviksi tekijöiksi nousivat lopulta läsnäolo ja kohtaaminen, avoimuus, asiakkaan oma toimijuus, tunnollisuus, sinnikkyys sekä ilo ja innostuminen.
Haluan toimintani olevan sellaista, että pystyn olemaan läsnä juuri siinä, missä kulloinkin olen. Tämän toteutuminen vaatii avointa keskustelua palvelua suunniteltaessa, mutta myös palvelun edetessä. Läsnäolo vaatii myös itseni, oman toimintani ja prosessin tarkastelua pitkin matkaa; läsnäoloni kärsii, jos jatkan samaa toimintaa, vaikka huomaan, että tämä ei ehkä ole asiakkaan kannalta paras ratkaisu juuri tähän hetkeen. Tähän liittyvät olennaisesti myös tunnollisuus ja sinnikkyys; tunnollisuus tarkoittaa minulle myös uskallusta puhua asiakkaalle avoimesti asioista, jotka eivät tunnu olevan raiteillaan. Sinnikkyys puolestaan tarkoittaa sitä, että jaksan etsiä uusia tapoja toteuttaa asioita. Se voi tarkoittaa asioiden tekemistä eri tavalla vanhojen asiakkaiden kanssa, tai se voi tarkoittaa sitä, että jaksan uskoa ja luottaa siihen, että löydän uusia asiakkuuksia päättyneiden tilalle.
Palvelujeni perimmäinen tavoite on auttaa aina asiakasta itseään eteenpäin. Merkittävin työ työnohjauksessa ja monessa muussakin palvelussa tapahtuu tapaamisten välissä. Työnohjaus herättää ajatuksia ja ideoita, jotka menevät eteenpäin vain, jos asiakas itse on aktiivinen toimija, ja vie näitä asioita käytännön tasolle. Tehtäväni on vahvistaa tätä osa-aluetta jokaisessa asiakkaassani. Ja ilo ja innostus on tietysti koko toiminnan perusta: kun ne häviävät tekemisestäni, tiedän, että pitää taas keksiä ja kehitellä jotain uutta. Toivottavasti sitä ei tapahdu vielä ihan hetkeen!
Maija




Kommentit